Dagelijkse verzorging Ooggymnastiek

Ogen ontspannen

  • Een drukke leefstijl kan de oorzaak zijn van vermoeide, droge of pijnlijke ogen en vergroot de kans op ooginfecties. Maar er zijn eenvoudige manieren om je ogen rust te geven en te beschermen:
  • Als je regelmatig moet autorijden, denk er dan altijd aan om minimaal iedere 2 uur even uit de auto te stappen en pauze te houden. Zo voorkom je dat je toe moe wordt. Gebruik ook regelmatig  Optrex ActiMist™ oogsprays  om je ogen te ontspannen en te verkwikken.
  • Neem regelmatig pauze als je aan de computer zit - kijk ten minste iedere vijf minuten even weg van het scherm en focus je blik op iets dat zich verder weg bevindt. Knipper regelmatig met je ogen, want als je geconcentreerd naar je computerscherm kijkt, gaat het aantal keren dat je knippert omlaag.
  • Vraag je werkgever om een screenprotector die je beschermt tegen het schadelijke licht van het computerscherm.
  • Sluit je ogen een paar seconden om te voorkomen dat ze te droog worden.
  • Als er airconditioning en centrale verwarming op je werkplek is, zorg dan voor voldoende ventilatie. Drink veel water en - als je geen raam kunt openzetten - zet een schaal water naast je.
  • Zorg dat je altijd een hydraterende  Optrex ActiMist™ oogspray in je bureaulade, auto etc. hebt en gebruik deze regelmatig.

Ontspannen

Een paar oefeningen kunnen helpen om je lichaam ontspannen na een drukke dag. En hoewel het misschien vreemd klinkt, ooggymnastiek is goed om je ogen te ontspannen.

Om te beginnen ga je gemakkelijk zitten met je hoofd rechtop en je schouders ontspannen.

Kijk omhoog naar het midden van je voorhoofd, en dan omlaag naar het puntje van je neus. Herhaal dit vier keer in een rustig tempo.

Kijk zo ver mogelijk naar links en daarna zo ver mogelijk naar rechts. Herhaal dit.

Houd je hoofd rechtop en je schouders ontspannen, kijk schuin omhoog naar linksboven en beweeg je ogen daarna naar rechtsonder, dan naar rechtsboven en ten slotte naar linksonder. Sluit af door weer naar linksboven te kijken. Herhaal dit.

Kijk naar linksboven, richt je ogen langzaam naar linksonder, vervolgens naar rechtsonder en dan naar rechtsboven en ten slotte weer naar linksboven. Herhaal dit in de andere richting.

En als laatste, als cooling down, knijp je je ogen dicht en knipper je een aantal keren. Ontspan door je handpalmen over je ogen te leggen en rustig uit te ademen.

Delen: